A vitaminpótlás alternatívái a terhesség alatt

2018. december 13.

A pici élet befogadása és nevelése hatalmas erőfeszítést kíván az anyai szervezettől. Gondoljunk csak bele! A születendő gyermek 3-5 kg közötti testsúlyát az anya szervezete hordja ki, és gondoskodik a különféle szervek, az idegrendszer és a csontozat kialakulásáról is. Erre a hálás de megterhelő munkára érdemes időben felkészíteni a kismama szervezetét, akár már a fogantatás előtt is!

Milyen tápanyagokból szükséges a pótlás?

A terhesség kialakulása előtt – a terhesség tervezésének kezdetén – mindenképpen érdemes elkezdeni vasat szedni, hiszen a lakosság nőtagjainak nagy része vashiányban szenved. Ebben az időszakban érdemes elkezdeni a folsav szedését is, alacsonyabb dózisban, majd a pozitív terhességi teszt felfedezése után emelni kell az adagot.

Nem teszünk rosszat azzal sem, ha a normál felnőtt adagoknak megfelelő vitamin-komplexet szedünk még a fogantatás előtt, vagy tudatosan odafigyelünk a változatos és gazdag étrendre.

TUDTAD? Az orvosi ajánlások szerint a terhes anyukáknak emelt mennyiségű A-, B komplex-, C-, D3-, E- és K-vitaminokra van szüksége, valamint ásványi anyagokra, mint jód, szelén, vas, kalcium, magnézium, cink, króm, mangán, réz, foszfor. Természetes és szelíd lehetőség a kismama számára az ásványi anyagok szükségleteinek fedezésére a Schüssler-sók alkalmazása. Például a vas-hiány nagyon hatékonyan és mellékhatásmentesen szüntethető meg a Ferrum phosphoricum szedésével.

Miért érdemes terhesvitaminokat szedni?

A terhesvitaminokat úgy állítják össze, hogy pontosan a kismama szükségleteinek megfelelő komponenseket tartalmazzák, a szükséges mennyiségben. Előfordulnak olyan termékek is, amelyek különösen nagy hatékonysággal felszívódó formátumban tartalmazzák ezeket.

Minden vitaminból és táplálékkiegészítőből tudományosan meghatározott mennyiséget kell szedni ahhoz, hogy optimálisan fejthessék ki a hatásukat az anya szervezetére. Az sem mindegy, hogy milyen összetételben fogyasztjuk ezeket, hiszen gyakori, hogy az egyik a másik felszívódását segíti elő, így ha az egyik nincs jelen, vagy nem megfelelő a mennyisége, akkor a másik sem tud megfelelően felszívódni. Arra is érdemes odafigyelni, hogy egyes táplálékok akadályozhatják a vitaminok felszívódását.

A terhesvitaminok aránylag fiatal családja, ahol az összetevőket szigorúan zöldségekből és gyümölcsökből vonják ki, így az izolált, szintetikus vitaminok helyett friss és bio alapanyagokból készült, különféle eljárásokkal könnyen felszívódóvá tett (fermentált, biotranszfromált stb.) tápanyagokat tartalmaznak.

Milyen más módja van még a tápanyagok pótlásának?

Vannak olyan kismamák, akik valamilyen okból nem akarnak kapszulákat szedni, szívesebben keresnek olyan megoldásokat a megnövekedett tápanyagszükségletre, amelyek természetes forrásokból származnak, és beilleszthetők az étrendbe. Erre kiváló lehetőség például a hidegen sajtolt olajak szedése. A len-, tök-, és mákolaj tökéletesen fedezi a korábban említett tápanyagokból a kismamák szükségleteit, ráadásul mindezt a természetben fellelhető, könnyen felszívódó formátumban. Az olajak egyenlő arányú keverékéből napi 1-2 teáskanál fedezi az igényeket.