Baj-e, ha nem szereti a gyerek a zöldségeket?

2016. május 2.

Bár ideális esetben gyerekünk minden zöldséget és gyümölcsöt szeret, és zokszó nélkül megeszik, ahogy mi sem vagyunk egyformák, úgy a gyerekeknek is nagyon eltérő lehet az ízlésük. Van, aki inkább a húsokat, tésztákat eszi, míg más inkább a vegán életmód felé hajlik. Az egyetlen dolog, amire figyelnünk kell, hogy szülőként változatos étrenddel kínáljuk, és gondoskodjunk a megfelelő vitamin- és ásványi anyag beviteléről.

Sokszor a szülők sem értik, hogy lehet az, hogy míg ugyanazzal az étellel kínálják az összes gyereket, és az egyik bármikor szívesen eszik zöldséget és gyümölcsöt, addig a másik ezeket megtagadja, és csak húst vagy tésztát enne.

Mit tegyünk a válogatós gyerekkel?

A legfontosabb, hogy a gyerekünk jól lakjon, ne maradjon éhes amiatt, mert neki nem tetsző étel kerül az asztalra. Ugyanakkor kerüljük az egyoldalú táplálkozást, így ha mindig húst vagy tésztát kérne, ne kapja meg egyből. Próbálkozzunk különböző receptek kipróbálásával, míg nem találunk olyat, amibe bele lehet csempészni némi zöldséget, gyümölcsöt is. Lehet, hogy a párolt zöldség állagával nincs kibékülve a gyerek, ezért próbáljunk nyers zöldséget adni. Hámozzuk meg a gyümölcsöt (bár a héjában is sok vitamin van), hátha a ropogós héj nem szimpatikus neki. Kínáljunk a hús mellé zöldséget vagy salátát köretként.

Ha csak egy-két féle zöldséget vagy gyümölcsöt nem eszik meg, vagy válogatós az ételek tekintetében, akkor az abban lévő fontos nyomelemeket, vitaminokat más forrásból is pótolhatjuk.

Próbáljuk vonzóvá tenni az ételt a gyerek számára, például készíthetünk mókás arcokat a köretből, ezekre számtalan például találhatunk az interneten.

Dolgozzuk fel másképp az ételeket!

Semmilyen gyümölcsöt nem eszik meg a gyerekünk? Próbáljuk meg a frissen kicsavart gyümölcslével vagy zöldség lével megkínálni. Ez lehet alma, barack, szőlő, cékla, répa, akár összekeverhetünk többfélét is, és multivitaminként tálalhatjuk, a szükséges vitaminokat így is megkapja a szervezete.

A frissen csavart lét le is fagyaszthatjuk, így finom jégkrém készülhet belőle. Fagyasztás során ugyanis a levek megtartják a vitamin tartalmukat, ami például főzés közben elpárolog.

Egy egészséges gyereknél biztosan találunk olyan feldolgozási formát, amivel biztosítani tudjuk a kiegyensúlyozott táplálkozást. Ha például elfogadja a gyümölcslét vagy a jégkrémet, nem kell amiatt aggódnunk, hogy amúgy folyton hús vagy tészta van ebédre.

Azonban ha teljes mértékben megtagadja ezeket is, érdemes szakemberhez fordulni. Az egyoldalú táplálkozás ugyanis hosszú távon hiánybetegségekhez, elhízáshoz, magas vérnyomáshoz vezethet.

Bár léteznek különböző vitamintabletták, sőt a multivitaminok a szükséges ásványi anyagok jelentős részét is tartalmazzák, azok csak kiegészítésképpen, például a téli időszakban adhatók. A helyes táplálkozást nem helyettesítik.