Bokasüllyedés, hanyag tartás

2018. május 5.

Az ortopéd orvosok szerint a mai gyerekek keveset mozognak megfelelő környezetben, a városi lurkók életéből kimarad a fára mászás, a homokban, kavicson, fűben szaladgálás mezítláb. Emiatt sok gyereknél megfigyelhető a bokasüllyedés, a befelé forduló csípő. A sok üléstől, tévézéstől pedig a kisgyerekek gerince könnyen deformálódhat. A problémát minél előbb orvosolni kell, mert az idő előre haladtával csak romlik a gyerekek állapota.

Bokasüllyedés

Minden csecsemő teli talppal születik, és később alakul ki a megfelelő lábboltozat. Az első ortopédia szűrésre pár hetes korban kerül sor, ilyenkor már nézi az orvos a gerincet, csípőt. Mire a baba elkezd járni, kezd kialakulni a lábboltozat is. Ha ez elmarad, bokasüllyedésről beszélünk, ami gyakran együtt jár a kisgyermek csípőjének befelé fordulásával is, hiszen így próbálják a csontok, izmok kiegyensúlyozni a testtömeget.

Mire figyeljünk?

Az ilyen gyerekeknél megfigyelhető, hogy befelé fordulva „dobálja” a lábát futáskor, akár össze is akadhatnak a lábai, emiatt gyakran elesik. Amint észleljük, hogy valami furcsa a pici járásán, azonnal vigyük el ortopéd orvoshoz. Ő a sima járásból felméri, mekkora a deformitás.

3 éves kor előtt csak nagyon erős bokasüllyedésnél írnak fel kisgyermeknek talpbetétet, a mai 3-4 évesek körében viszont megfigyelhető, hirtelen nagyon sokan kapnak talpbetétet az ovis csoportban. Ebben az életkorban ugyanis mindenképpen meg kell kezdeni a kezelést a későbbi problémák elkerülése érdekében.

Ha a gyerek nem kap megfelelő talpbetétet és cipőt, egy idő után futáskor és minden nagyobb terhelésnél fájdalmat fog érezni a bokájában, csípőjénél. Emiatt nem szívesen fut, akár gyakran el is esik. Ha pedig a gyermek nem mozog eleget, egyre nagyobb az elhízás veszélye is, ami tovább terheli a rosszul fejlődő lábboltozatot és az ördögi kör folytatódik.

Hogyan előzzük meg a nagyobb bajt?

Kezdetben elegendő a megfelelő lábtorna: az izmok erősítése érdekében járjon a gyerek sokat mezítláb, lábujjhegyen, sarkon, külső talp élen. Vegyen fel a lábujjai segítségével papírdarabkákat, cérnát. Üljön pillangó ülésben, és húzza lefelé a térdeit. Görkorcsolyázzon, korcsolyázzon, ez erősíti a gyermek lábát. A lényeg, hogy semmiképp se üljön úgynevezett kacsaülésben, amit a kicsik amúgy nagyon szeretnek: ez az az ülés, amikor lehuppannak úgy a földre, hogy a két lábuk a térdtől kifelé néz. Ilyenkor szóljunk rá gyermekünkre, hogy inkább törökülésben üljön!

Ha már talpbetétet írt fel az orvos, azt hordja a gyerek legalább napi 8 órán át. Praktikus emiatt az ovis benti szandálba tenni. A szandálnak legyen egy pici sarka, belül lapos, ne legyen benne sehol emelés, ne legyen supinált se. A szára magas legyen, hogy minél jobban tartsa a gyermek bokáját.

Ha időben orvoshoz jut a gyerek, a megfelelő talpbetét segítségével akár óvodáskor végére, de legkésőbb az első osztály végére rendbe jön a gyerek lába.

Hanyag tartás

A másik „népbetegség” a kisgyerekek körében a hanyag tartás. Ez a sok tévézés, számítógépezés miatt van, a kicsi sokat ül (az ő korában még állandóan rohangálni, ugrálni, fára mászni kellene), emiatt a vállai előrebuknak, a gerinc nem egyenesen áll. Ha elhanyagoljuk a problémát, az iskolába bekerülve, ahol még többet ül a gyerek, ráadásul cipeli a nehéz táskát is, kialakul a gerincferdülés, ami már később csak gyógytornával, súlyos esetben fűzővel korrigálható.

Mit tegyünk a megelőzés érdekében?

A legfontosabb a sok mozgás, illetve a gerinc erősítése. Erre szinte mindenféle mozgásforma megfelelő, például az úszás, a tánc, a karate, amihez épp a gyereknek kedve van. A gerinc erősítésére való pár egyszerű tornagyakorlat is, amit szintén rendszeresen ajánlatos elvégezni.

Például álljon a kicsi négykézláb és homorítsa, majd domborítsa a hátát. Nyújtsa ki egyik karját és ellentétes lábát, miközben nem dőlhet el. A hát ilyenkor maradjon egyenes. Hason fekve húzza fel térdeit, majd döntse azokat a földre egyik, majd másik irányba. Szintén fekve nyújtsa ki az egyik kezét, azt tolja felfelé, miközben az ellentétes lábát próbálja minél messzebb lefelé nyújtani. Napi pár perc gyakorlással a gyermek gerinc és a hátizmai megerősödnek. Figyeljünk emellett arra is, hogy a kicsi ne álljon görnyedten, vállait előre lógatva, hogy a rossz tartás rögzüljön.