Ehet-e cukrot a kisgyerek?

2015. július 7.

A téma örökzöld, mégis lassan haladunk a pozitív változás irányába. Szélsőségek mindenhol tapasztalhatók, egyesek nem korlátozzák a túlzott édesség fogyasztást, míg mások teljesen kivonják a gyermekeik étrendjéből. Ahogyan sok másban, a cukorfogyasztás terén is az aranyközépút lenne járható.

Papírforma szerint egy kisgyermeknek legalább 3 éves koráig nem lenne szabad finomított cukrot fogyasztania, ám ezt reálisan maximum egy éves korig tudják tartani az anyukák. Gyakorlatilag minden feldolgozott élelmiszer: a felvágottak, a tejtermékek, a kenyerek, a granulátumból készíthető babateák egy része, de még a kevésbé jó minőségű bébiételek is tartalmaznak finomított cukrot.

Adódik a kérdés: aki, nem maga állítja elő a fenti ételeket, az mégis hogyan tartsa távol gyermekét a finomított cukroktól? Ráadásul a közösségbe került gyermekek étkezése teljesen kontrollálhatatlan, ott minden héten jut az asztalra mesterséges ízfokozókkal ízesített tejtermék, édes pékáru, annak ellenére, hogy az közétkeztetésben már hathatós reformokat hajtottak végre az utóbbi évek során.

A finomított cukrok a kiskori elhízás és a kettes típusú diabétesz kialakulásának nyomasztó veszélyén túl olyan viselkedési formák okozói is lehetnek, mint az évek óta vitatott hiperaktivitás vagy a túlzott agresszió. Az érzékeny tejfogak sem hálálják meg a szörpök, csokik, nyalókák, gumicukrok eltúlzását. Mozgásszegény világunkban az extra kalóriák bevitele nem csupán plusz kilókat, de életre szóló lelki sérüléseket is okoznak. Akárcsak a felnőttek, úgy sajnos a gyermekek sem bánnak jól a túlsúlyos társaikkal, megbélyegzik, csúfolják őket.

A kisgyermekek táplálásában elkövetett hibák leginkább a szülők rossz szokásainak köszönhetők. Ahogyan a főzelékekhez, rántottához sem elengedhetetlen a kenyér fogyasztása, úgy az epret sem kell feltétlen cukorban fürdetni, hogy finom legyen, de a meleg a kakaót vagy a pudingot sem csak kész porból lehet összeállítani. Sok családban a gyermekkorból hozott téves minták mérvadók. Nehéz az átállás a fehér kenyérről és az olcsó kristálycukorról, hiszen a magyar családok döntő többsége anyagi megokolásból nem tud az egészségesebb étrend felé fordulni.

A Dietetikusok Országos Szövetsége 2014 ősze óta a GYERE programmal küzd a gyermekkori elhízás ellen, a helyi közösségek intenzív, emberközeli tájékoztatásával és személyre szóló tanácsadással járulnak hozzá a családok étkezési szokásainak megreformálásához.

Tippek a megfelelő étrend kialakításához

  • Répacukor helyett számos cukorpótló termék közül válogathatunk: nyírfacukor, stevia, eritrit, xilit, méz stb., amik mind jóval egészségesebbek, főzni és sütni is egyaránt lehet velük.
  • Ameddig lehet, mellőzzük a kisgyermek étkezéséből a finomított cukrokat. Vásárláskor olvassuk végig a felvágottak, pékáruk és minden feldolgozott élelmiszer címkéjét, s ha tehetjük, inkább a drágább kategóriájú, de természetes alapanyagok közül válogassunk.
  • A finom tejtermékek: krémtúró, ízesített joghurt stb. termékek fogyasztását sokszor kálcium forrásként javasolják, ám ezek a termékek jobbára cukorból és a mesterséges adalékokból állnak. Ehelyett a piacon kapható házi natúr joghurt gyümölccsel, mézzel a gyermek ízléséhez igazítható.
  • Két étkezés között kiváló tápanyag forrás lehet egy jól megválasztott müzli szelet, az aszalt gyümölcsök, de az élelmiszeripari vívmányoknak köszönhetően temérdek cukor- és adalékmentes nasi közül is válogathatnak a tudatos szülők.