Ezért nem érdemes kihagyni a délutáni alvást

2015. szeptember 10.

A gyermek fizikai és mentális fejlődésének feltétele az alvás. A megfelelő alvásidőre szüksége van az óvodás korú gyerek szervezetének fizikai és mentális fejlődéséhez. Az az ovis, aki saját szükségleteinek megfelelően eleget alszik, fizikailag jobban fejlődik, nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb.

Nem csak az éjszakai alvás pihentető voltára kell odafigyelni, de napközben is szüksége van a kisgyermeknek legalább 4-5 éves koráig napközbeni pihenésre. Van olyan gyerkőc, aki egészen 6 éves koráig igényli ezt.

A délutáni szundi ideje változó lehet, a félórástól az 1-1,5 órásig. Legoptimálisabb gyermekünknek az ebéd utáni alvás, ami nem nyúlik bele a késő délutánba, így nem tolódik ki az esti lefekvés ideje.

„Alvás közben nő a gyerek”

A szólást amerikai kutatók megfigyelésekkel és tényekkel támasztották alá. A magyarázat a növekedési hormon elválasztásában van, ami alvás közben emelkedik. Ez a hormon indítja be a gyermek csontjainak növekedését.

Bár a magasság elsősorban az örökletes tényezőktől, másodsorban a táplálkozástól függ, jó, ha tudjuk, hogy a kisgyerekek növekedésének első fontos időszaka körülbelül az 5. életévig tart. Ahhoz, hogy az ovisunk megfelelő ütemben növekedjen, napi 10-13 óra alvásra volna szüksége – ennek pedig része a délutáni pihenés is.

Legyen része gyermekünk napirendjének

Sokat tehetünk azért, hogy a kicsi gyerek délutánonként szundizzon. A jól kialakított napirend az első lépés ehhez. Nagyjából ugyanakkor ebédeljen, és a szieszta ebéd után kezdődjön. Ha ez napi rutinná válik, kevesebb alkudozásban lesz részünk.

Először teremtsük meg az alvás feltételeit gyermekünk számára. Otthon is kinevezhetünk délutáni "alvós" ruhát. Ez legyen kényelmes, ugyanúgy, mint az éjszakai pizsama. A saját ágyában feküdjön le, a szobát szellőztessük ki, ugyanúgy, mint az esti szundi előtt.

Ne vibráljon TV vagy számítógép monitora, ne fogjunk hozzá csörömpölni a lakásban, kihasználva az időt, hogy egy kicsit haladhatunk a házimunkával. Az sem jó megoldás, ha rácsukjuk a gyerekre az ajtót, azzal, hogy márpedig aludni kell. A legjobb, ha mellé ülünk, mesélünk, halkan énekelünk; a fontos, hogy érezze a nyugalmat és a biztonságot.

Legyünk határozottak, de ne erőszakosak a pihenést illetően. Ha elmarad, a gyerek késő délután már nyűgös, hiába fáradt el nagyon, éjszaka nyugtalanul alszik.

Néha a délutáni alvás mégis kimarad, de a napirendnek megfelelően ez az időszak akkor is a pihenésről szóljon. Nem érdemes sem otthon, sem az oviban megbüntetni a gyereket, ha nem tud elaludni.

Kiscsoportos-nagycsoportos gyerekek problémái

Amikor a kicsi az óvodába kerül, előfordul, hogy a szülő kéri, ne fektessék le az ő gyermekét, mert már otthon sem szokott aludni. Bízzuk a pedagógusra, lehet, hogy a kicsi ugyanúgy pihenni fog, mint a többi gyerek, és pár nap után ő is elszundít.

Néha az óvoda ítéli meg tévesen a délutáni alvás szükségességét a nagycsoportosoknál, mondván, hogy elkezdik szoktatni az iskolához. Az óvodás korú gyermek idegrendszerének, egész szervezetének szüksége van még a délutáni pihenőre.