Gluténmentes étkezés kicsiknek, nagyoknak

2016. június 24.

Bár a helyes táplálkozás minden esetben kiemelten fontos, a lisztérzékeny anyukáknál – különösen a várandósság alatt - és a gyerekeknél még fokozottabb odafigyelést igényel. A kezeletlen gluténérzékenység ugyanis felszívódási és hormonális zavarokat okozhat.

A be nem tartott gluténmentes diéta egyes kutatások szerint nem csak a várandós anyát, de a méhlepényt is károsíthatja, amely magzati rendellenségeket is okozhat. Hatványozottan fontos tehát, hogy ebben az időszakban – sem – szabad „bűnözni”, még abban az esetben sem, ha a kismama valamit nagyon megkíván.

Akár felnőttről, akár gyermekről van szó, változatos és kiegyensúlyozott étkezésre kell törekedni, naponta legalább 4-5 alkalommal. A többször kevesebbet elv itt is határozottan érvényes. Általánosságban elmondható, hogy kerüljük a nagyon zsíros, fűszeres, sós vagy cukros ételeket. Tápanyagokban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, könnyen emészthető ételekre van szükség.

Figyeljünk arra, hogy a mind a terhes anya, mind a növésben lévő gyerekek kálcium és fehérjeigénye magasabb. A fehérjeforrás lehet például sovány hús, tengeri hal, tojás, vagy zsírszegény tejtermékek. Ez utóbbiak közül a savanyított változatok fogyasztására helyezzük inkább a hangsúlyt, azaz a kefirre, az – elsősorban natúr – joghurtra, a probiotikus túróra és a rikottára.

A szükséges vashoz, cinkhez és B6 vitaminhoz szintén húsokból és húskészítményekből juthatunk hozzá a leghatékonyabban. A belsőségek – például a máj – is sok vasat tartalmaznak, de ezek mennyiségére mindenképpen figyeljünk, hiszen a túl sok A-vitamin is problémákhoz vezethet.

Naponta legalább háromszor fogyasszunk nyers vagy párolt zöldséget, illetve gyümölcsöt, és kínáljuk vele gyermeküket is. Amennyiben lehetséges, inkább a nyers verziót válasszuk, hiszen így a vitaminok is hatékonyabban megőrizhetők bennük. A C-vitaminnak például nagyon fontos szerepe van az immunrendszer fejlődésében és megfelelő működésében, a D-vitamin pedig szintén az immunrendszer, valamint a csontok, az izomzat és az idegrendszer megfelelő működésért is felelős.

Bizonyos időszakokban, például várandósság alatt, vagy ha a gyermek hirtelen sokat nő, nagyon fontos az emelt folsav bevitele is, amely a gerinc és az idegrendszer fejlődését segíti. Együnk és etessünk például sok spenótot, sóskát, brokkolit, zöldbabot és kiwit, mert ezek nagy mennyiségben tartalmaznak folsavat.

A zöldségek és gyümölcsök rosttartalma magas, ami kulcsfontosságú az egészséges emésztéshez. A rostot pótolhatjuk például útifűmaghéj, alma-, cukorrépa- és bambusz rosttal, quinoav, hajdina, köles, amaránt, kókusz, len-, szezám-, vagy chia mag fogyasztásával. A sok rost mellé pedig természetesen fogyasszunk legalább 2-3 liter folyadékot is, elsősorban szénsavmentes ásványvizet, esetleg gyümölcsleveket. Gyermekek számára – életkortól függően minimum 1,5-2 liter folyadék elfogyasztása javasolt. Figyeljünk arra, hogy ha növeljük étrendünk rosttartalmát, akkor a folyadék mennyiséget is növelni kell.

A burgonyára, a tésztákra és a kenyérfélékre szintén fordítsunk nagy figyelmet, hiszen ezek kevés hasznos anyagot, de annál több keményítőt és kalóriát tartalmaznak. A gluténmentes pékárukban általában nagy mennyiségben található kukorica- és/vagy rizsliszt, ezért ezek fogyasztását inkább cseréljük le zöldségek, gyümölcsök, valamint E-vitaminokban gazdag magvak és a már a rostpótlásnál felsorolt gluténmentes gabonák fogyasztására.

Ha a családban valaki gluténmentes diétára kényszerül, mivel sem a tárolás, sem a feldolgozás közben nem érintkezhet gluténnal az alapanyag, az egész családnak teljes életmódváltásra van szüksége. Így biztosítható, hogy az érintett családtag biztonságban legyen. Együnk minél változatosabban, próbáljunk ki minél többféle alapanyagot. Ez különösen fontos a gyerekeknél, akik sokszor nehezebben fogadják el az új ízeket.

A biztonságos gluténmentes étrend összeállításához konzultálj kezelőorvosoddal vagy dietetikus szakemberrel.

A témában érdemes további személyes tapasztalatokat is olvasni, például az alábbi közösségi oldalon, ahol már kipróbált recepteket is találhatsz: MENTES ÉLET/ÉTEL TEJMENTES, GLUTÉNMENTES ételallergiásokat segítő csoport