Kismama vagyok, és imádok mozogni!

2018. november 9.

A mozgás sokak számára egy olyan örömforrás, amely segít leküzdeni a mindennapi stresszt, és képes egyensúlyt vinni a hétköznapokba. Egyben kitartásra is tanít azzal, hogy különböző célokat állítunk magunk elé: csak még egy kilométert futok, csak még egy hosszt leúszok, még ezt az egy gyakorlatot megcsinálom. A mozgás okozta sikerélményekről a terhesség alatt sem kell lemondani, hiszen sokat hangoztatott közhely, de van benne igazság: ami jó a mamának, jó a babának!


Az első és legfontosabb szabály, hogy egyeztess egy szakemberrel! Sokan abba a hibába esnek, hogy barátnőiktől vagy az internetes fórumokból tájékozódnak, azonban minden terhesség és minden magzat más, különböző igényekkel és eltérő terhelhetőségi szinttel. Ha az orvosod, akiben megbízol, azt tanácsolja, hogy pihenj, hallgass rá! Hiszen tudod, nem csak magadról kell most gondoskodnod, a mozgás pedig megvár! Ezt pedig nemcsak a kismamáknak, de az amatőr futóknak is érdemes szem előtt tartani, hiszen egy nemrég publikált kutatás alapján, amely során a futási szokásokat vizsgálták, 10-ből 7 futó a megérzéseire hagyatkozva fut, és nem konzultál szakorvossal; később azonban mozgásszervi panaszok és sérülések is kialakulhatnak.

Ha zöld utat kaptál, akkor rátérhetünk a gyakoriság és az intenzitás kérdéskörére. Korábban széles körben élt az a felfogás, hogy a várandósság alatti testmozgás megnöveli a vetélések, koraszülések kockázatát. Ez a felfogás az újabb és újabb vizsgálati eredmények hatására lassan megváltozott, jelen pillanatban az Amerikai Szülészeti és Nőgyógyászati Társaság várandósság alatt heti háromszor fél óra testmozgást javasol.

Íme, a legjobb mozgásformák a várandósság ideje alatt:

Pilates
A pilates segíthet a terhesség során tapasztalt két leggyakoribb panasz enyhítésére: az egyensúly és a hát alsó tájékán érzett fájdalom. A pilates egy sor felszereléssel és földön végezhető gyakorlat segítségével építi a tartóizmokat. A terhesség ideje alatt ajánlott kihagyni a háton fekvő pózokat, illetve azokat, amelyek elvégzéséhez a törzs elfordítására van szükség.

Úszás és aqua aerobic

A várandósság alatt, ha a sportról van szó, akkor a vizes közeg a legjobb választás! A legtöbb mozgásformával ellentétben az úszás során biztosan nem fogsz kimelegedni, a hűvös víz frissen tart, emellett segít elűzni a fáradtságot, növeli az állóképességet és serkenti a tüdő- és szívizmokat.

Kismamatorna

Bár az interneten számos kismamatorna videót látni, mégis érdemes egy csoportos órát választani helyette, ahol az oktató segít a helyes gyakorlatok elvégzésében. Ha mégis úgy döntesz, hogy otthon vágsz bele az edzésbe, figyelj a pulzusodra, amely nem mehet 140 fölé, illetve a nagy melegben kerülni kell az edzést, a magas hőmérséklet kihathat a magzatra is!

Végezetül pedig érdemes szétnézni, hiszen a legtöbb sportban már van külön kismamáknak való, kímélő változat.