Miért fontos a mesehallgatás és az értő olvasás a gyerekeknél?

2018. április 4.

Aki már látott mesehallgató gyereket, az tudja, milyen távolba néző, látszólag ködbe vesző tekintettel nézi a belső mozit a gyerek. Már nem a mesélő szülőt látja, messzebbre fókuszál, befelé figyel, meredten. Csillog a szeme. Látja mindazt, amiről olvasnak neki. Keményen dolgozik, belső képeket készít. Átéli mindazt, amit hall, főhőssé válik. Azonosul vele. Belül együtt fut a hőssel, gyorsul a pulzusa. Vele együtt győzi le a gonosz sárkányt, eközben pedig a saját magát veszélyeztető belső ellenségtől is megszabadul. Feldolgozza az életében adódó problémákat, oldódik a feszültsége, kevésbé fog szorongani. Vágyai teljesülhetnek, örömet élhet át, megkönnyebbülhet a lelke, megvigasztalódhat. Mindez rendkívül jó érzés a gyerek számára, így egyre jobban igényli a rendszeres mesehallgatást.

Azok a gyerekek, akik kicsi korukban sok mesét hallottak a szüleiktől, nagyszüleiktől, sokkal nagyobb valószínűséggel fognak maguk is rendszeresen olvasni. Egyszerűen azért, mert megtanulták, hogyan lehet megérteni mindazt, ami a történetben benne van. Ha a gyerek nem tudja, hogyan láthatja belül a leírt tartalmat, nem fogja érteni azt, amit olvas. Mintha egy kevéssé ismert nyelven hallgatnánk egy történetet. Olyan ez a különbség az értőn és nem értőn olvasó gyerek között, mint egy írott dráma olvasása egy színházi rendezőnek, aki már az akciókat is látja, szemben a laikussal, aki számára üres párbeszéd a dráma szövegkönyve.

Az a gyerek, aki jól tud belső képeket készíteni, annak jobb a memóriája, hiszen képekhez tudja rögzíteni mindazt, amit meg kell jegyeznie. Tanulási képességeiben is magasabb szintre jut, mint a belső képek készítésében járatlan gyermek társa. Gondoljunk a szövegértésre: mélyebb rétegeit vagy bonyolultabb összefüggéseit az tudja kihámozni, aki látja maga előtt mindazt, amit olvas. Aki nem tapasztalt, saját képeket létrehozó olvasó, csak különálló szavakat fog kapni a szövegből, nem áll össze számára a jelentés. A matematikához szintén elengedhetetlen a feladat megértése, például a szöveges példáknál. E nélkül a képesség nélkül egyetlen tárgyat sem tud senki megtanulni jól, mivel képtelen megérteni az összefüggéseket. A jó helyesíráshoz is elengedhetetlen a rendszeres olvasás.

Az a gyerek, aki sokat olvas, annak jobban működik a fantáziája is, azt képzel el, amit csak akar. Kreatívabb lesz, márpedig a kreativitás nem csak a művészek számára fontos. Manapság kreatívnak lenni azt jelenti, hogy az üzleti életben egyik legértékesebb tulajdonsággal, az új létrehozásának képességével rendelkezünk.

A legjobb, amit tehetünk szülőként, nagyszülőként, hogy minden este olvasunk a gyerekünknek olyan meséket, amelyeket szívesen hallgat. Neki való, neki tetsző, az ő problémáinak feldolgozását segítő történeteket. Amikor pedig már egyedül is tud olvasni a gyerek, békén hagyjuk, ha könyv van a kezében. A közös olvasásokat azonban akkor sem kell abbahagynunk: egy-egy regény felolvasása nagy élmény lehet az egész családnak. Jó útravalót adunk ezzel, akár kamaszodó gyerekünk számára is.

A mesefilm ugyanakkor nem pótolja az élő mesélést, mivel a készen kapott képek nem indítják el a belső alkotó, gyógyító folyamatot. Sőt, a feldolgozhatatlanul áramló külső képsorok elfojtott agresszivitást válthatnak ki.