Milyen nehézségek várhatnak a kismamára a terhesség harmadik trimeszterében és mit tehetünk ellene?

2018. április 12.

A terhesség végére már számos egészségügyi probléma felléphet a kismamánál problémamentes terhesség esetén is. Ilyen a megnövekvő súly miatti hátfájás, a pocak miatt fellépő alvási nehézségek, a méhösszehúzódások, haskeményedések, esetleges hasi görcsök. Mit tehetünk ezek ellen?

A terhesség végére a baba eléri a 3 kilós súlyt, erre jön még rá a magzatvíz súlya, valamint a kismamára rakódó plusz kilók. A súlygyarapodás, valamint a lassuló vérkeringés következtében vizesedhet, bedagadhat a kismama lába. Érdemes nyugvó helyzetben egy párnára vagy másik székre tenni a lábunkat.

Megnagyobbodnak a melleink, cipeljük a pocakot, ezek miatt gyakori a hátfájás a terhesség harmadik trimeszterében. A kismama önkéntelenül is jobban meggörbíti a gerincét, ellensúlyozza a has felől érkező terhet. Ne hajolgassunk, inkább guggoló helyzetből próbáljunk súlyt emelni, ha muszáj. Figyeljünk a helyes testtartásra, rendszeresen nyújtózkodjunk, végezzünk vállkörzéseket.

Ha van már egy gyerekünk, ne emelgessük, ha lehet. Inkább ülő helyzetben másszon fel ölünkbe. Ha annyira kicsi, hogy még cipelni kell, kendőben a hátunkra kötve hordjuk, így ellensúlyozza a has felől érkező terhet, és nem a csípőnket terheli.

Alvásnál is problémát okozhat a nagy has. Ha eddig hason, vagy háton aludtunk, ezt már nem tehetjük. Oldalt fekve igyekezzünk magzati pózt felvenni, ez csökkenti a hátfájást, a térdeink közé pedig helyezzünk egy kispárnát vagy szoptatós párnát.

Sétáljunk rendszeresen, ez jót tesz a vérkeringésünknek is.

Az egyre nagyobb has egyik velejárója, hogy a terhesség harmadik trimeszterében bizonyos helyzetekben, például ha megerőltetjük magunkat, megkeményedhet a hasunk. A szülés előtt már készül a kismama szervezet a baba érkezésére. Jöhetnek méhösszehúzódások, de jelentkezhetnek hasi görcsök is. Ha bármi rendelleneséget észlelünk, arról feltétlenül tájékoztassuk az orvosunkat! A haskeményedések megelőzésére szedjünk magnéziumot, természetesen az orvosunk beleegyezésével. Ha fáradtnak érezzük magunkat, azonnal üljünk le, ne várjuk meg, hogy begörcsöljön a hasunk. Kerüljük a nehéz súlyok emelgetését, a hirtelen mozdulatokat.

Ahogy a szervezetünk is készül a szülésre, úgy mi is készüljünk: pihenjünk minél többet, lassítsuk le az életritmusunkat. Ügyeljünk a belső harmóniára, kerüljük a stresszt. Ne szülés előtt közvetlenül akarjuk kitakarítani a lakást és beszerezni mindent, ami elmaradt. Kérjünk segítséget a családtagoktól: a párunktól, rokonainktól. Vigyázzunk magunkra, ezzel a babát is óvjuk. Ne feledjük, a túlzott stressz, igénybevétel hatására koraszülött lehet a baba, amit mindenképp igyekezzünk megelőzni, amennyire tőlünk telik.