Ne tanítsuk, hagyjuk tanulni!

2018. október 10.

A szeptemberi iskolakezdés nemcsak a szülők, de a gyerekek számára is kihívást jelent. Míg a kicsiket az új ismeretek megszerzése köti le, addig a szülőket az, hogy minél jobban támogassák a gyermekeiket a fejlődésben. Azonban mi a helyzet, ha a gyermek nehezen halad a tananyaggal? Lehet, hogy a háttérben valamilyen tanulási zavar áll.

Mi a tanulási zavar?

Tanulási zavarnak röviden azt a jelenséget nevezhetjük, amikor egy gyerek normális, átlagos oktatási körülmények között nem tud megtanulni írni, olvasni, vagy számolni, ha ezeken a területeken iskolai teljesítménye jelentősen elmarad az intelligencia szintje alapján elvárható teljesítménytől.

Hogyan érhető tetten a tanulási zavar a korai években?

A tanulási zavarok tüneteit két csoportba sorolhatjuk, így beszélhetünk teljesítmény- és viselkedésbeli eltérésekről. A tanulási zavaros gyermekek gyakran figyelmetlenek, rajzaik rendezetlenek és a teljesítményük ingadozó. A negatív tapasztalat, ami a teljesítményükből fakad, azt eredményezi, hogy a gyermekek esetenként agresszívan reagálnak, vagy épp ellenkezőleg, visszahúzódók és bizonytalanok lesznek.

Már egészen fiatal korban érdemes odafigyelni az árulkodó fizikai jelekre. Ha a gyermek járása bizonytalan, ingatag, nehezen méri fel a távolságokat és gyakran megbotlik, elesik, akkor érdemes kikérni egy szakértő tanácsát.

Hogyan tehetünk ellene?

A csecsemőkorú gyermekeknél a bizalom a legfontosabb elem, a szülők ebben az egészen kicsi korban szabályozzák a gyerekek indulatait és hangulatát. Ha a kicsi kétségbeesetten sír, vagy egy rossz álomból nyűgösen ébred fel, a szülőnek reagálnia kell ezekre a hangulatváltozásokra, odafigyeléssel és szeretettel kell a babák felé fordulni, hiszen ezt a bizakodást és alapvető jóhiszeműséget a későbbi években is magukkal viszik, ez pedig nagy segítség lesz az iskolai alkalmazkodásban.

Az egyik legfontosabb eleme a tanulási zavarok megelőzésének a felolvasás! Már csecsemőkorban érdemes énekelni, verselni a kicsinek, ezáltal nemcsak a szókincse gyarapszik, de az irodalmi nyelvet és az olvasott szöveg fordulatait is elsajátíthatja.

A szülők sokat tehetnek gyermekeik fejlesztésében, ha időben gondoskodnak a mozgásfejlesztő gyakorlatok biztosításáról. Totyogósként engedjük, hogy maga fedezze fel a világot, mászkáljon kedvére a lakásban, segítsen a konyhában vagy a kertben, a lényeg a mozgáson van, hiszen ez által megismeri a testét és jobban fejlődik a térérzékelése.

Zárásként pedig…

Fontos megérteni, hogy a tanulási zavar nincs kihatással a gyermekek intelligenciájára, sőt, sok esetben a disz-zavarokkal küzdő gyerekek az átlagosnál magasabb intelligenciaszinttel rendelkeznek, és hátrányosságaik ellenére más területeken kiemelkedő teljesítményt nyújtanak. Szülőként nem szabad hagyni, hogy a gyermek alulértékelje magát. Fontos tudni, hogy ezeket a tanulási zavarokat egy szakértő pedagógus vagy egy gyermekpszichológus segítségével le lehet küzdeni.