Változás- és konfliktuskezelés az óvodában, mediáció segítségével

2018. június 14.

Korábbi cikkeinkben írtunk arról, hogy milyen viselkedési, beilleszkedési nehézségeket okozhatnak a családi problémák, ezek tüneteit hogyan ismerhetjük fel a gyerekeken, és milyen megoldást nyújthat a pároknak, szülőknek a mediáció. A következőkben az óvoda, a család és a mediátor együttműködési lehetőségeiről és lehetséges eredményeiről írunk.

De miért épp az óvoda?

Az otthoni környezetben bekövetkezett változásokat (munkahely váltás, új óvoda, költözés, tartós betegség, párkapcsolati nehézségek) a legtöbb esetben a gyerekek hamarabb érzékelik, mint szüleik gondolnák, és érzékenyebben reagálnak rá, mint a felnőttek. Viszont sokszor az érzelmi reakcióik csak az óvodában jelentkeznek, mert otthon jól viselkednek, nem akarnak gondot okozni, nem akarják, hogy a szülők miattuk veszekedjenek, szomorkodjanak.

Az óvónők segíthetnek abban, hogy észreveszik a gyermek viselkedésének megváltozását, és jelzik a szülőknek, ha problémát észlelnek. Felismerik, mikor mely szakember bevonása szükséges, és felajánlják a szülőknek a szakértő segítségét. Nem feladatuk viszont, hogy megoldják a családi konfliktusokat, nehézségeket, hiszen ők a gyermek óvónői maradnak a teljes óvodáskor alatt, a szülőkkel kapcsolatban kell maradniuk, nem ítélkezhetnek, nem vonódhatnak bele olyan bizalmas családi szituációkba, amik a megfelelő óvoda – család viszonyt negatívan befolyásolhatják.

A szülők annyit tehetnek, hogy nyitottan fogadják az óvoda-pedagógusok jelzéseit, és beszélnek az általa javasolt szakemberrel. Családi elakadások, problémák esetén a mediátor segíthet abban, hogy a gyerek által érzékelt változások, konfliktusok megoldódjanak.

Ha a szülők az óvónő javaslatára beleegyeznek egy szakértői tanácsadásba, akkor a mediátor beszél a szülőkkel, és megpróbálja feltárni, milyen változás, konfliktus állhat a gyerek tünetei mögött. Amennyiben a szülők és a mediátor úgy érzik, hogy a probléma mediálható, azaz a közvetítési folyamat által megoldható, akkor a felek ún. szóbeli szerződést kötnek, és elindul a közvetítési folyamat a szülők és a közvetítő között, szigorú titoktartás mellett.

Fontos jellegzetessége ennek a konfliktuskezelési eljárásnak egy gyermekpszichológiai terápiához vagy a pedagógiai szakszolgálat által végzett munkához képest, hogy nem az óvodásokat, nem a gyerekeket kezeljük, hanem a tünetek mögött meghúzódó problémát, elakadást, a szülők segítségével, a gyermek bevonása nélkül. Miért fontos ez? Minden szülő számára a gyermeke a legfontosabb a világon, és saját gyermekét minden szülő tökéletesnek látja. Nem szabad hagyni, hogy egy a gyermek környezetében bekövetkezett változás miatt a szülőnek gyermekéről, és a kicsinek saját magáról alkotott képe rongálódjon, leértékelődjön. Hiszen ezekben az esetekben nem a gyermek beteg, nem ő a „problémás”, nem ő okozza a gondot, ő csak annak elszenvedője, aki a maga módján jelzi, hogy nem érzi jól magát a kialakult helyzetben, és „segítségért kiált”.

Ha a szülők el tudják fogadni a segítséget, és együtt tudnak működni az óvodával, a mediátorral és nem utolsó sorban egymással, akkor a nehézségek, konfliktusok megoldhatóak, és a gyermek ismét abban a biztonságos környezetben nevelkedhet, amely egészséges testi, érzelmi fejlődését biztosítja.

Varga Szilvia

Családi mediátor, life coach

A szerzőről további információt a www.csaladiproblemak.hu honlapon és a facebook.com/csaladiproblemak oldalon találhatsz.

E-mailes elérhetőség: csaladiproblemak@gmail.com